Shaykh Ahmed ibn ‘Umar Baazmool
Het is wettelijk verboden voor jou, en pas op dit is niet zomaar iets, dat jij kennis neemt van iemand waarvan jij zijn situatie niet kent of van iemand die niet geprezen is of waarvan zijn uitspraak niet aanvaard wordt. Dit is verboden voor jou, want deze kennis is religie en jij aanbidt Allaah met deze religie. Aanbid jij Allaah met een religie die jij van een slecht persoon hebt verkregen of van een persoon die op de waarheid zit? Van een persoon die op de waarheid zit!Wat betreft sommige selefies wanneer een persoon tot hen komt dan zitten zij gelijk bij hem. Hij onderwijst hen tafsier, ahadith, regelgevingen, Arabische taal, grammatica, Usul al-Fiqh etc. Zij zitten bij hem terwijl zij zijn situatie niet eens kennen. Vervolgens voedt hij hen op met valse fundamenten en hij voedt hen op met fundamenten die tegenstrijdig zijn aan selefiyah, wanneer hij bij de fundamenten van selefiyah komt dan versmelt hij deze [met valse fundamenten] of hij geeft hier een fout begrip aan waardoor hij de jongeren beschadigt.
Bij Allaah, ik zou niet bij hem zitten totdat ik over hem heb gevraagd en weet wie hij is! Bij Allaah, het is beter voor jou om in jouw huis te blijven met datgene wat je kent met betrekking tot het gebed, zakaat en het vasten dan wanneer je bij een persoon gaat zitten die jou laat dwalen! Want wanneer je afdwaalt dan weet jij niet met wie jij zult zijn, met de mensen van het paradijs of met de mensen van het vuur!
Er werd gezegd tegen Imaam Ahmed: “Een persoon van ahl soennah die sterft en hij heeft zondes, is hij een slecht persoon en is zijn graf een plaats van vuur?” Hij zei: “Zwijg! Wanneer een persoon sterft op de soennah dan is zijn graf een tuin van onder de tuinen van het paradijs!” En er werd tegen hem gezegd: “Een persoon van ahl bida’ die zich heel erg inspant en een aanbidder is, heeft hij ook zo’n plaats?” Hij zei: “Zwijg! Zijn graf is een plaats van vuur.” [dit is werkelijk een] Vernietiging!
En daarom is het belangrijk om te weten, als je selefie bent, dat je niet zomaar bij iemand moet zitten [om kennis te nemen] tot dat jij weet wat zijn situatie is. Hoe weet jij wat zijn situatie is? Door de prijzingen van de geleerden en door het vragen [aan de geleerden] over hem. Ya aghie, ga naar hem toe en vraag hem wie ben jij, bij wie heb jij gestudeerd en wie zijn jouw masajigh? Wanneer hij bijvoorbeeld zegt: ik heb gestudeerd bij shaykh as-Suhaymie, shaykh al-Luhaydaan of Shaykh Rabee’. Bel hen dan want sommigen hebben misschien bij shaykh Rabee’ of shaykh as-Suhaymie of een andere shaykh gezeten terwijl zij gewoon een hizbie zijn of een selefie [waren] die nu zijn veranderd. Vraag eerst en zit niet gelijk [bij hem].
Ya aghie, neem de bandjes van Shaykh ibn ‘Uthaymien, Shaykh an-Nadjmie, Shaykh bin Baaz –moge Allaah hen barmhartig zijn-, Shaykh Rabee’ en Shaykh al-Fawzaan en luister ernaar. Het is niet zo dat jij per se bij deze onbekende moet zitten!
Dit is de methodiek en de weg van de selef. Tenminste als jij een selefie bent!
Bron: http://an-nasieha.nl/forums/showthread.php?t=240
0 reacties:
Een reactie posten